Manuele therapie is bedoeld voor klachten in het “bewegingsapparaat”, dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen.

Klachten in de wervelkolom en/of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo’n stoornis van het gewricht wordt ook wel “functiestoornis” genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting of een trauma van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk.
Als gevolg hiervan kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen.

De manueel therapeut spoort de oorzaak van de klacht op en behandelt deze, zodat de klachten niet meer zullen voordoen en er een natuurlijk herstel kan optreden. De behandeling bestaat uit het herstellen van de opgeheven beweeglijkheid van het gewricht, door het toepassen van specifieke passieve en aktieve mobiliserende technieken. Of de therapeut leert de patiënt een teveel aan beweging van het gewricht te stabiliseren door middel van training. De pijn neemt dan af, waarna de beweging in de gewrichten en de houding verbeteren.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

– Hoofd- en nekpijn;
– bepaalde vormen van duizeligheid;
– kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten;
– nek- en schouderklachten die doortrekken in de armen:
– rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn;
– lage rug- en heupklachten evt. met uitstraling in de benen;
– steeds terugkomende klachten aan ledematen, zoals enkel-, knie-, elleboog- en polsklachten.

Maak direct een afspraak!